Hoofdsponsor

Aegon.nl
 
 Sponsor
ORANJEWOUD
 Partner
Lotto
Sitemap
Contact webmaster
   Registreren    Vraag en antwoord    Inschrijven    Webwinkel  

Onderhoudtips

Schoonmaken

  • Een romp polijsten of poetsen met (vaak dure) polijstmiddelen of jachtpreparaten is zelden echt nodig. Meestal is het kalk dat dofheid veroorzaakt. Kalk is met deze middelen niet effectief weg te poetsen.
  • Maak de buitenkant van de romp zo nu en dan schoon met schoonmaakazijn. Doe het langzaam en geef het zuur de tijd om kalk op te lossen. Dit kan voor zowel houten als kunststof boten zonder blijvende schade. Om de chemische reactie te stoppen is neutraliseren met gewoon zeepsop mogelijk.
  • Is bovenstaand resultaat bevredigend, dan is de binnenkant van de boot evengoed met dit zuur schoon te maken. Het is aan te raden om alle inbouwonderdelen, zoals voetenborden (inclusief stelstrips), bankjes en slidings te demonteren en ook een azijnbad te geven. Dit is veel tijdrovender dan de buitenkant ontkalken en daarom goed te combineren met een groot onderhoudbeurt.
  • Gebruik nooit geprepareerde ontkalkers die in de markt aangeprezen worden voor schone keukens en badkamers. Hierin zitten allerlei additieven zoals bleek en parfums die wel blijvende schade aan sommige afwerklagen van roeiboten kunnen veroorzaken.
  • Gebruik nooit smeer- en schoonmaakmiddelen met siliconen op en roeiboot.

Onderhoud/ schades

  • Voor onderdelen genoemd in onderstaande tips kunt u terecht bij de CIC (Centrale Inkoop Commissie) in Amsterdam.
  • Hang aan gemeenschappelijk gereedschap in de loodsen grote blokken hout. Spullen verdwijnen niet uit het zicht alsook onder water.
  • Slotbouten die zich ‘invreten’ in de bovenkant van het spant worden veroorzaakt door te strak aandraaien van de moeren om riggers mee te monteren. Dit is te voorkomen door het uitbannen van de steeksleutel op de club. Vervang deze door de pijpsleutel nr.10 met kunststof handvat waarmee niet zoveel kracht gezet kan worden als met de steeksleutel.
    Dure reparaties als ‘vervangen van spantkoppen’ worden uitgesteld, zoniet uitgespaard. 


    Pijpsleutel nr.10
  • Kogellagerwieltjes slijten snel en zorgen ook voor een snellere slijtage van de slidings.
    Wielen met glij-assen gaan langer mee, zeker de sets van Empacher. Deze slijten het minst en blijven maatvast in spoorbreedte.
  • Voetenborden afstellen wordt in sommige boten lastig gemaakt doordat op de kielbalk ook en geribde strip is gemonteerd. Vervang deze strip door een messing of aluminium (slijt sneller, maar is lichter) mastrail.
  • De vleugelmoeren van het voetenbord op de kielbalk kunnen soms slecht bereikbaar zijn en/of zeer strak aangedraaid. Een welkom hulpstuk aan het gereedschapbord in de loods is onderstaand, zelf te maken gereedschap van een stukje verwarmingspijp Ř 15mm.


    Vleugelmoerdraaier
  • Riggers op de loodsvloer en aan de muur vervallen vaak in chaos. Mits de hoogte het toelaat is ophangen aan het plafond een goed en ruimtebesparend alternatief. Met een paar katrollen, nylon lijn en een whitebord blijft het overzicht in beeld.
  • Schades zijn vervelend, maar altijd te repareren. Scheurtjes tot 5 cm en gaatjes niet groter dan een dubbeltje zijn met epoxy en plakband in een mum gedicht.
    • Gebruik altijd en alleen epoxy om te lijmen, of het nu hout of kunststof is.
    • Vezels toevoegen aan epoxy maakt het dikker en sterker.
    • Gebruik plastic plakband om over de schade te plakken na het lijmen, bij voorkeur doorzichtig. Bezuinig niet op ogenschijnlijk goedkope rollen. Deze laten lijmresten na en scheuren snel. Het merk Tesa is erg goed.
    • Verwarm epoxy om het dunner te maken, waardoor het makkelijk in dunne scheurtjes vloeit. Uitharden wordt hiermee ook versneld.

 

Met dank aan Michiel Maaldrink