Hoofdsponsor

Aegon.nl
 
 Sponsor
ORANJEWOUD
 Partner
Lotto
Sitemap
Contact webmaster
   Registreren    Interactie    Vraag en antwoord    Inschrijven    Webwinkel  

Roeien en de kou

Roeien is een sport die weinig blessures geeft, maar wanneer de buitentemperatuur onder de tien graden Celcius ligt, zijn er voor de roeier een aantal dingen waar hij aan moet denken. Overigens geldt dit ook bij wat hogere temperaturen. Er zijn een aantal blessures, die mede door de kou veroorzaakt kunnen worden.  Ik denk daarbij zowel aan spierklachten vooral van de rug als aan peesontstekingen van de polsen. Deze komen natuurlijk in de eerste instantie door verkeerde roeitechniek, maar onder koude en natte omstandigheden loop je hierop een groter risico.

Artikel van Carolien Goldhoorn, lid van URV Viking

Voorkomen van blessures

Om dit soort blessureleed te voorkomen is het verstandig om voldoende warm gekleed te zijn. Het handigst is het zogenaamde laagjes systeem (verscheidene kledinglagen over elkaar heen). Als je de boot instapt heb je voldoende kleding aan die vooral ook rug en polsen goed bedekt en warm houdt. Na het inroeien kun je dan een of meer laagjes uittrekken. Bij stilliggen of koude rugwind kan weer een laagje aangetrokken worden. Let er verder op dat je niet doornat wordt van de regen. Een wind- en/of waterdichte bovenlaag, die zonodig alleen als reserve meegenomen wordt, is hiervoor eigenlijk onmisbaar. Het is verder aan te raden om voor het instappen in de boot een warming up te doen, zoals inlopen of op de ergometer gaan zitten. Pas dan wel op voor afkoeling in het eerste deel van de outing.

Onderkoeling

Om onderkoeling bij tochten te voorkomen moet je tenminste een stel extra droge kleren meenemen. Bij lange tochten of als het regent zelfs meer. Goede bescherming tegen regen, wind en opspattend water, dus een goed jack, is onmisbaar. Neem ook een thermoskan warm drinken, zoals thee of chocolademelk (geen alcohol) mee.

Herkennen van onderkoeling

Tijdens tochten en natuurlijk bij omslaan loop je risico op onderkoeling (temperatuur <35,5o C). In het water koel je namelijk 20 tot 30 keer sneller af dan onder droge omstandigheden. Bij onderkoeling worden een aantal fases onderscheiden. Allereerst de fase met bleekheid, rillen en uitputting. Later treedt coördinatieverlies, verwardheid, sufheid of agressiviteit op. In geval van ernstige onderkoeling verliest het slachtoffer het bewustzijn en is er een groot risico op hartritmestoornissen en hartstilstand.

Wat te doen bij onderkoeling?

Bij onderkoeling moet de natte kleding zo snel mogelijk vervangen worden door droge kleding. Het slachtoffer dient beschermd te worden tegen bijvoorbeeld de wind om verdere afkoeling te voorkomen. Geef hem warme, niet alcoholische drank te drinken en laat hem een lauwwarme douche nemen. Als het slachtoffer niet of nauwelijks meer bij bewustzijn is, waak dan voor verdere afkoeling. Breng hem, zo mogelijk in liggende houding, in veiligheid, en beweeg hem niet meer dan noodzakelijk is. Bel zo snel mogelijk 112, omdat het hier een levensbedreigende situatie betreft.

Wat te doen bij omslaan?

Ga zo snel mogelijk naar de kant en klim uit het water. Laat de boot liggen in het water, die kan later door een ander worden opgehaald. Zorg dat je in beweging blijft en zo snel mogelijk naar de loods gaat om onder de warme douche te gaan staan. Lukt het niet om binnen drie tot vijf minuten uit het water te komen, bijvoorbeeld omdat de kant te ver weg is, klim dan boven op de omgeslagen boot. Zo voorkom je snellere afkoeling door het water. Voor roeien op open water gelden deze principes ook, maar overleg voor zo’n tocht eerst over het nemen van verdere veiligheidsmaatregelen (zwemvesten mee) met ervaren mensen.