Hoofdsponsor

Aegon.nl
 
 Sponsor
ORANJEWOUD
 Partner
Lotto
Sitemap
Contact webmaster
   Registreren    Interactie    Vraag en antwoord    Inschrijven    Webwinkel  

Conditie

Een goede conditie is bij het roeien essentieel.

Zelfs bij wedstrijden die in eerste instantie over 500 meter gaan is het belangrijk om een goede conditie te hebben om zo snel mogelijk te kunnen gaan.

Als je kiest voor wedstrijdroeien gaan veel wedstrijden echter over afstanden van 2 kilometer en in de winter vaak nog over langere afstanden. De duur dat je hard moet roeien varieert dan van 7 minuten tot soms een half uur.

Hoe krijg je een goede conditie?


Een goede conditie krijg je door regelmatig duurtrainingen te doen, waarbij veel kilometers worden geroeid met de aangeleerde goede basistechniek. Duurtrainingen zijn globaal op te splitsen in extensieve duurtrainingen en intensieve duurtrainingen. '

Extensieve duurtrainingen
Tijdens de extensieve duurtrainingen wordt geroeid in een laag temp met een intensiteit die zo hoog is dat deze één tot twee uur lang kan worden volgehouden.

In het begin zullen deze duurtrainingen nog wat korter zijn, maar zodra je een uur achter elkaar kunt roeien zonder te hoeven stoppen is dit het minimum voor een goede extensieve duurtraining. De extensieve duurtrainingen zijn ervoor bedoeld om je algemene conditie toe te laten nemen.

Intensieve duurtrainingen
Tijdens de intensieve duurtrainingen is het de bedoeling om het belastingsniveau zodanig te kiezen dat je dit tijdens een training een aantal keren 10 tot 15 minuten kan volhouden. Het tempo ligt in tussen het tempo van een extensieve duurtraining en dat tijdens een wedstrijd. De intensieve duurtrainingen zijn ervoor bedoeld om de belasting die je tijdens een wedstrijd levert voldoende lang vol te kunnen houden.

Rust is minstens zo belangrijk
Het is van belang dat je tussen de trainingen voldoende rust houdt, zodat je lichaam van de trainingen herstelt. Het is de combinatie van belasting en herstel die zorgt voor toename van de conditie.