Hoofdsponsor

Aegon.nl
 
 Sponsor
ORANJEWOUD
 Partner
Lotto
Sitemap
Contact webmaster
   Registreren    Vraag en antwoord    Inschrijven    Webwinkel  

Kracht

Tijdens het roeien gebruik je vrijwel alle spieren. In de boot worden deze spieren over het algemeen getraind door duurtrainingen. Ook het trainen van kracht is belangrijk om uiteindelijk hard te kunnen roeien.

Ook buik- en rugspieren
Er zijn ook spieren die worden gebruikt bij het roeien die niet op een natuurlijke wijze tijdens het roeien worden getraind. Dit zijn hoofdzakelijk de buikspieren en rugspieren. Tijdens het roeien worden de beenspieren en armspieren vanzelf sterker. Om te voorkomen dat de buikspieren en rugspieren daarbij achter blijven is het van belang om deze separaat, buiten de boot, te trainen. Indien dit op een goede manier gebeurt worden blessures door overbelasting van deze spieren en van de rug voorkomen.

Balans en co÷rdinatie
Voor junioren wordt de krachttraining langzaam opgebouwd, meestal door oefeningen waarbij in eerste instantie geen gebruik wordt gemaakt van gewichten. De aandacht tijdens krachttrainingen gaat uit naar het verbeteren van de stabiliteit van het lichaam, waarbij de spieren zorgen voor een combinatie van balans en co÷rdinatie van het lichaam.

Begeleiding
Het is van belang dat de oefeningen die binnen de roeisport veel worden gebruikt op een goede wijze worden uitgevoerd. Een goede begeleiding bij deze oefeningen van een ervaren, gekwalificeerde coach is daarbij van belang. Het zelfstandig uitvoeren van deze oefeningen wordt voor beginnende roeiers afgeraden.

Voor de meer ervaren roeiers zullen ook oefeningen die gericht zijn op het vergroten van kracht in de been- en armspieren aandacht krijgen.