Het wordt steeds drukker op het water. Aandacht voor fysieke veiligheid van roeiers wordt daarom steeds belangrijker. Verenigingen van de KNRB hebben daarom al enkele jaren geleden afgesproken zichtbaarheid van roeiers te vergroten, maar ook om serieuze veiligheidsincidenten te inventariseren om van te leren. Na een aantal jaren ervaring met de incidentenmeldingen te hebben opgedaan, werd het nu tijd voor een eerste jaarrapportage. Dat is ook tijdens de Algemene Vergadering en in de regiobijeenkomsten van september 2024 aangekondigd.
Over 2024 zijn 31 meldingen ontvangen, waarvan 27 uit Zuid-Holland, 1 uit Utrecht en 3 uit Noord-Holland. Aangezien ongeveer 28% van de roeiers uit Zuid-Holland komt en 17% uit Noord-Holland, lijkt dit een tipje van de ijsberg qua het totaal aantal roei-incidenten met bijna of serieus letsel. Ter vergelijk, in het VK met ruim 300.000 actieve roeiers (tegenover ca 43.000 roeiers in NL) ontvangt men zo’n 2000 incidentmeldingen per jaar.
Het aantal meldingen in Zuid-Holland lijkt samen te hangen met de goede bekendheid van het roeiconvenant Veilig Varen Doe je Samen tussen de provincie, roeiverenigingen, Schuttevaer en de KNRB. Incidenten kunnen direct gemeld worden via de KNRB Incidentenregistratie, maar vanaf medio 2025 zal de veiligheidscommissie ook eens per kwartaal een uitvraag doen bij de besturen/veiligheidscommissarissen van verenigingen om op hoofdlijnen – uiteraard anoniem – aan te geven of en wat voor soort incidentenmeldingen zij zelf hebben geregistreerd. Belangrijkste punten voor registratie – t.b.v spreadsheet voor totstandkoming jaarrapportage – zijn: naam vereniging, korte omschrijving incident, vaarweg (en indien mogelijk meer exacte locatie, (gewenste) vervolgactie en datum incident. De eerste uitvraag volgt binnenkort.
De KNRB en haar veiligheidscommissie zijn net als verenigingen van mening dat het melden van incidenten moet leiden tot opvolging van meldingen, extra inzicht voor roeiers en vaarwegbeheerders en toenemende veiligheid. Bij een rapportage horen daarom ook acties, zoals bij een incidentenmelding desgewenst ook opvolging hoort.
Deze veiligheidsrapportage 2024 is laat zien dat, ondanks de nog beperkte data rond veiligheidsincidenten, de meeste aandacht zal moeten uitgaan naar:
Met deze jaarrapportage hoopt de veiligheidscommissie een aanzet te geven naar meer inzicht (en meldingen) vanaf 2025. Dit omdat we merken dat in gesprekken met vaarwegbeheerders over bijvoorbeeld nieuwe bruggen, aanlegplaatsen, wijziging van vaarregels, etc. statistische onderbouwing van argumenten over veiligheid altijd helpt.
Dit is de eerste rapportage over fysieke veiligheid. Wij streven naar meer inzicht. Alle input is daarom welkom via [email protected].